28 lutego 1997
roku firma Sony wprowadziła na rynek tzw. developers kit, czyli urządzenie
umożliwiające pisanie własnych gier na konsolę PlayStation. W skład owego zestawu
wchodzą: konsola PlayStation koloru czarnego z dwoma joypadami, kabel serial do
połączenia konsoli z PC lub Macintosh'em, compiler i debugger języka C, a także
przykładowe kody źródłowe i programy przydatne przy tworzeniu gier. 
Pełny zestaw - Yaroze wraz z oprogramowaniem i
podręcznikami.
Specjalnie dla użytkowników Yaroze Sony stworzyło serwis
www skąd można uploadować najnowsze oprogramowanie. Cena tej wersji konsoli z roku 1998
to około 500 funtów. Można domyślić się, że skoro sama konsola staniała i
wydawanych jest na nią coraz mniej gier to developers kit staniał również.
Podejrzewam, że aktualnie może kosztować połowę ceny z 1998 roku lub nawet mniej.
Upłynęło w końcu od wprowadzenia na rynek tego urządzenia mnóstwo czasu. Poza
odpowiednimi nakładami finansowymi do użytkowania konsoli w odpowiedni sposób potrzebna
jest również znajomość programowania w języku C lub chociaż dobra znajomość innych
języków (najlepiej wyższego poziomu). Tworząc grę na Yaroze należy pamiętać o
jednej ważnej rzeczy - gra będzie musiała się zmieścić w 3,5 MB pamięci (2 MB
głównej pamięci RAM, 1 MB Video RAM i 512 KB pamięci dźwiękowej). Oczywiście po
napisaniu gry nie mamy możliwości nagrania jej na płytę CD lub na jakikolwiek nośnik.
Dużą zaletą jest fakt, iż Yaroze nie jest związane umowami o prawa autorskie, czyli
losy programu zależą w pełni od jego twórcy. Jak widać mamy pełne pole do popisu i
mimo małej pojemności pamięci i braku możliwości zapisu na CD warto chyba stworzyć
coś swojego aby później być może zaprezentować to jakiemuś developerowi. Może nie
przyniesie to żadnych zysków, ale z całą pewnością mnóstwo dobrej zabawy i przede
wszystkim przyjemności. Jako ciekawostke dodam jeszcze, że sama nazwa Yaroze pochodzi od
japońskich słów "ya row zey", które można przetłumaczyć mniej więcej
tak: "zróbmy to razem" lub "pracujmy razem". Od samego początku Sony
starało się stworzyć produkt, który będzie zrzeszał wielu programistów zapaleńców
z całego świata tak aby wytworzyło się coś w rodzaju podziemnej sceny PlayStation. Do
dzisiaj w internecie znaleźć można mnóstwo stron, które propagują tą koncepcję.
Powstało nawet kilkadziesiąt projektów, których rezultaty często można obejrzeć na
stronach zrzeszających posiadaczy Yaroze. Oto kilka screenów przedstawiających jak
wyglądają gry napisane przez programistów-amatorów za pomocą pakietu PlayStation
Yaroze:

Adresy stron z informacjami na temat Yaroze:
www.geocities.co.jp/Playtown/2004/psx/ny_e.htm,
www.yarozescene.co.uk/, www.identicalsoftware.com/yaroze/,
w3.one.net/~ryan101/yaroze/home.htm,
www.absolute-playstation.com/api_faqs/faq13.htm. |