::: PlayStation - Hardware :::

PSone - SYSTEM>
  strzalka.gif (828 bytes)PlayStation - Specyfikacja sprzętowa
  strzalka.gif (828 bytes)Wizja PSXa sprzed 5 lat
  strzalka.gif (828 bytes)Jak dbać o konsolę?

  strzalka.gif (828 bytes)Cennik napraw i akcesoriów
  strzalka.gif (828 bytes)Kopiowanie płyt CD
  strzalka.gif (828 bytes)PlayStation Yaroze
  strzalka.gif (828 bytes)Modchip - schematy

PSone - AKCESORIA>
  strzalka.gif (828 bytes)Movie Station: Image 9000
  strzalka.gif (828 bytes)Monitor do PSXa
  strzalka.gif (828 bytes)Stadion Shock

  strzalka.gif (828 bytes)Myszka do PSXa
  strzalka.gif (828 bytes)Kabel LINK do PSXa

  


left_top.gif (847 bytes) right_top.gif (846 bytes)

Yaroze

28 lutego 1997 roku firma Sony wprowadziła na rynek tzw. developers kit, czyli urządzenie umożliwiające pisanie własnych gier na konsolę PlayStation. W skład owego zestawu wchodzą: konsola PlayStation koloru czarnego z dwoma joypadami, kabel serial do połączenia konsoli z PC lub Macintosh'em, compiler i debugger języka C, a także przykładowe kody źródłowe i programy przydatne przy tworzeniu gier.

 
          
Pełny zestaw - Yaroze wraz z oprogramowaniem i podręcznikami.

Specjalnie dla użytkowników Yaroze Sony stworzyło serwis www skąd można uploadować najnowsze oprogramowanie. Cena tej wersji konsoli z roku 1998 to około 500 funtów. Można domyślić się, że skoro sama konsola staniała i wydawanych jest na nią coraz mniej gier to developers kit staniał również. Podejrzewam, że aktualnie może kosztować połowę ceny z 1998 roku lub nawet mniej. Upłynęło w końcu od wprowadzenia na rynek tego urządzenia mnóstwo czasu. Poza odpowiednimi nakładami finansowymi do użytkowania konsoli w odpowiedni sposób potrzebna jest również znajomość programowania w języku C lub chociaż dobra znajomość innych języków (najlepiej wyższego poziomu). Tworząc grę na Yaroze należy pamiętać o jednej ważnej rzeczy - gra będzie musiała się zmieścić w 3,5 MB pamięci (2 MB głównej pamięci RAM, 1 MB Video RAM i 512 KB pamięci dźwiękowej). Oczywiście po napisaniu gry nie mamy możliwości nagrania jej na płytę CD lub na jakikolwiek nośnik. Dużą zaletą jest fakt, iż Yaroze nie jest związane umowami o prawa autorskie, czyli losy programu zależą w pełni od jego twórcy. Jak widać mamy pełne pole do popisu i mimo małej pojemności pamięci i braku możliwości zapisu na CD warto chyba stworzyć coś swojego aby później być może zaprezentować to jakiemuś developerowi. Może nie przyniesie to żadnych zysków, ale z całą pewnością mnóstwo dobrej zabawy i przede wszystkim przyjemności. Jako ciekawostke dodam jeszcze, że sama nazwa Yaroze pochodzi od japońskich słów "ya row zey", które można przetłumaczyć mniej więcej tak: "zróbmy to razem" lub "pracujmy razem". Od samego początku Sony starało się stworzyć produkt, który będzie zrzeszał wielu programistów zapaleńców z całego świata tak aby wytworzyło się coś w rodzaju podziemnej sceny PlayStation. Do dzisiaj w internecie znaleźć można mnóstwo stron, które propagują tą koncepcję. Powstało nawet kilkadziesiąt projektów, których rezultaty często można obejrzeć na stronach zrzeszających posiadaczy Yaroze. Oto kilka screenów przedstawiających jak wyglądają gry napisane przez programistów-amatorów za pomocą pakietu PlayStation Yaroze:

       

Adresy stron z informacjami na temat Yaroze: www.geocities.co.jp/Playtown/2004/psx/ny_e.htm, www.yarozescene.co.uk/, www.identicalsoftware.com/yaroze/, w3.one.net/~ryan101/yaroze/home.htm, www.absolute-playstation.com/api_faqs/faq13.htm.

Cartman  [QDC]

left_bottom.gif (847 bytes) right_bottom.gif (847 bytes)